Online reputation management (ORM) pomaže kompanijama i pojedincima da eliminišu ili smanji štetu izazvanu negativnim objavama na internetu koje su visoko rangirane na pretragama za njihovu kompaniju, brend ili pojedinca. Cilj je obezbeđivanje da pojedinci ili brend izgledaju što bolje na Internetu. Da bi se to postiglo treba da se kontrolišu online rezultati pretrage koji mogu negativno uticati na vaš posao i i na to kako će potencijalni klijenti da vas dožive. Čak i posle mnogo godina besprekorne poslovne prakse, jedan negativan događaj može obojiti imidž vašeg brenda u javnosti na duže vreme. Jedan od načina da se borite protiv tih pretnji je kroz strategiju upravljanja reputacijom, koja može početi sa Search Engine Optimization (SEO).
Ključ dugoročnog uspeha Online reputation management (ORM) je kontinuirani monitoring svih budućih referenci i spominjanja imena/brenda na internetu u bilo kom kontekstu. Kada proaktivno delujete vezano za svoj brend i ugled vi ste u mnogo boljoj poziciji da se izborite sa potencijalno negativnim rezultatima. Uklanjanje uvredljivih stranica je teško, međutim, ciljana upotreba SEO-a i Social Media Marketing-a omogućava da se sklone takve stranice nadole u listi pretraživača gde će privlačiti mnogo manje pažnje. Iako možda nećete biti u mogućnosti da uklonite sve štetne sadržaje sa Interneta, postoji dobra šansa da minimalizujete uticaj koristeći SEO tehnike.
Evo kako da počnete.
Prvi korak je analiza i sagledavanje stanja u pretraživačima. Jednostavno upišite vaše ime ili brend u pretraživač i pregledajte rezultate, saznajte šta tačno želite od rezultata da potisnete a šta da istaknete. Kada znate šta želite i sa čim raspolažete možete da planirate svoju strategiju u skladu sa tim.
Podesite google alerts za vaše ime, dobijaćete email svaki put kada se vaše ime pomene na internetu. (Google je nedavno ovo olakšao putem novog alata “me on the web”).
Kreirajte i održavajte društvene profile na pravi način.
Ne treba da registrujete društvene profile na stotinama sajtova i gradite linkove za njih. To zapravo može da oslabi efikasnost strategije, umesto toga kreirajte i održavajte nekoliko profila na veoma moćnim drštvenim mrežama kao što što su LinkedIn, Facebook, Twitter, G+, Youtube, Flicker. Samo registrovanje profila nije dovoljno da se oni dobro rangiraju. Potrebno je da ih održavate i da im posvetite puno pažnje i vremena. Pravilno imenujte svoje profile, koristeći vaša puna imena i prezimena (ili brend), popunite ih u potpunosti, povežite se sa prijateljima. Društvene mreže kao što su Twitter i Facebook su najbrži i najlakši način da se nauči šta ljudi misle o vama, vašem brendu, proizvodima,uslugama. To je odličan način da komunicirate sa svojim klijentima i da im saopštite i naglasite pozitivne stvari vašeg poslovanja. Investirajte trud i vreme u vaše društvene profile i oni će se dobro rangirati na pretraživačima i potisnuće negativan sadržaj.
Kreirajte pozitivan sadržaj i gradite linkove ka njemu. Ako želite da se negativne web stranice nalaze niže u pretrazi, moraćete da kreirate svež, originalan sadržaj kako bi pomerio negativne rezultate na dole. Postoji mnoštvo sajtova gde vaš brend može biti naveden za vrlo male ili nikakve troškove a rangiraće se veoma visoko u pretraživačima.
Podignite slike na Flickr i Picasa-u i video snimke na YouTube naravno pravilno označite slike i snimke sa imenom pojedinca ili brenda. Usmerite nekoliko kvalitetnih linkova na njih sa pravilnim ključnim rečima i to bi trebalo da postane dovoljno moćna referenca koja će se veoma dobro rangirati.
Pokrenite blogove. Blogovi prirodno privlače dosta linkova i eksternih referenci, zbog čega toliko SEO stručnjaci preporučuju registrovanje domena imeprezime.com ili brendblog.com.
Dodajte rel=me tag na linkove. Ovo pomaže google-u da zasigurno zna da su oni deo vašeg online prisustva. Koriste se za konsolidaciju identiteta – mogućnost da jedan ili više identiteta, profila, sajtova zapravo predstavljaju jednog korisnika.
Vodite računa o wikipedia stranici. Wikipedia stranice su veoma moćne, u većini slučajeva nećete morati da tražite dalje od prva tri ili četiri rezultata pretrage da pronađe svoju wikipediji za ime kompanije, brenda ili pojedinca. Problem sa ovim stranicama je što ne možete kontrolisati wikipedia unose, pošto svako može da ih izmeni, a glavno pravilo ORM-a je da kreirajte samo stranice koje u potpunosti možete da kontrolišete. Ako negativane ili netačne informacije dospeju na vašu wikipedia stranicu kontaktirajte wiki zajednicu za predloge o tome kako da to popravite.
Donirajte, zapošljavajte. To su naefikasnije taktike da se vaš brend pomene na internetu u pozitivnom kontekstu. Čak i male količine doniranje nekim neprofitnim organizacijama ili čak pojedincima doneće vam priznanje od nekih moćnih sajtova na internetu ili medijskih članaka i na taj način će vam pomoći da dobijete sadržaj koji će se dobro rangirati. Kada zapošljavate u oglas uključite opis kompanije i brenda koji zastupate. Ovo može imati izuzetno pozitivan uticaj.
Onlajn reputacija menadžment je nešto važno za sve, ne samo za velike kompanije, političare i visoki profil pojedinaca. Tako je lako objaviti online sadržaj danas da je u vašem najboljem interesu da se stalno proaktivno delujete vezano za svoj brend i ugled. Nije uzalud, to je vaša reputacija, a repitacija je sve.